Kunsteducatie

Als beroepskunstenaar bied je leerlingen nieuwe inzichten over onder andere beroepskeuzes. Deze inzichten zijn direct verbonden aan de vakkennis van een kunstenaar. Door middel van kunsteducatie verbreed je hun horizon op cultureel gebied. Zo krijgen ze bijvoorbeeld te zien hoe een mode ontwerper te werk gaat, maar ook dat stylist een beroepskeuze zou kunnen zijn.

Al ruim zes jaar verzorgd Mendie mode-, design- en conceptlessen op middelbare scholen, basisscholen en op project basis. Zo werkte ze eerder in opdracht van het Rijswijks Lyceum, IMC weekendschool, Noordjes Kinderkunst, Stichting de wijsneus, het Zuid-West College, Heden, RAAM, Kosmopolis Den Haag, Denim City en Jean School.

Door in de lessen dicht bij hun eigen belevingswereld te blijven kun je veel bereiken. Waarom draagt Lady Gaga een jurk gemaakt van vlees? Waarom hebben alle hipsters een baard en een snelle fiets? Waarom kiest Adidas ervoor om juist Pharrell Williams schoenen voor hun te laten ontwerpen? Door middel van dit soort vragen en antwoorden kun je ze veel leren en weten de leerlingen het vaak ook door te voeren in hun eigen werk.

Hierdoor bereiken de ze een hoger niveau en halen ze meer uit zichzelf dan in een pimp-je-t-shirt-workshop.

 

“In mijn lessen vormt associatie de kern. Vanuit daar maak ik lesprogramma naar de behoefte van de school en het niveau van de leerlingen. Iedereen heeft associaties bij bepaalde subculturen, trends en de laatste mode. Door middel van klassikale oefeningen leer ik de leerlingen deze te herkennen, benoemen en te gebruiken.

Tevens leer ik ze dat niets fout is, maar dat juist hun associatieve vermogen zich kan gaan ontwikkelen naar een herkenbaar en
persoonlijk handschrift.”

De verbeelding van kinderen is verwonderlijk en brengt in de lessen vaak een grote glimlach met zich mee. Zo had een meisje een prachtige collage gemaakt met diverse bijbehorende ontwerpen voor een sjaal. Zelf zag ze dat echter (nog) niet in. Ik liet haar het voor de klas presenteren en wees enkel de verschillende punten in haar werk aan, waarna zij erover vertelde aan de klas.
Aan het einde van haar presentatie kreeg
ze zelf ook door dat het een prachtig samenhangend
geheel was geworden
en gilde ze het uit:


“Wow, juf
u kunt toveren.
Oh my God,

u lijkt net Uri Geller!”

“Nee”,
zei ik,
“dat heb
je helemaal
zelf gedaan,
ik laat het
je alleen zien”.

Heeft u interesse in kunsteducatie lessen op uw school? Of wilt u een workshop door Mendie laten geven tijdens uw project? Neem dan contact op.

Samen bepalen we een insteek en wordt er een lesprogramma op maat gemaakt. Dat kan variëren van een workshop van één middag tot een reeks van twaalf lessen, toepasbaar voor alle niveaus.

Mendie volgde in 2015 de training ‘pedagogisch handelen binnen de vreedzame wijk’ en weet deze methode een plek te geven in haar lessen.